نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش خبرگزاری تبریزآنلاین ، اجلاسیهی نهایی کمیته دانشگاهیان کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی با عنوان همایش بزرگ از قلم تا قاف با حضور و سخنرانی دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح و سایر مسئولان استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی طی سخنانی در این همایش گفت: فلسفه برگزاری این گونه یادواره ها این است که شاید بتوانیم نسل حاضر و آینده، خصوصا جوانان و دانشجویان عزیز را با اندیشه و تفکر، اخلاق و رفتار و عملکرد شهیدان آشنا کنیم.
وی با اشاره به خاطرات دوران دانشجویی خود طی سالهای ۱۳۵۰ الی ۱۳۵۴ در دانشگاه تبریز اظهار کرد: طی این سالها در میان مردم مؤمن و انقلابی تبریز زندگی کردم و درس شجاعت، ایمان و صبر و استقامت از آنها فرا گرفتم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: در طول تاریخ، هر ملت و هر شهری را به واسطه بزرگان، عالمان و قهرمانان آن شهر می شناسند، تبریز خود به تنهایی یک تاریخ و نمادی از تمدن ایرانی و اسلامی است، سرزمینی است که گوهر وجودی آن عالمان با فضیلت و مجاهدانی عارف و شهدای بزرگی همچون حسن شفیع زاده، یاغچیان، علی تجلایی، آقا مهدی و اقا حمید باکری و ۱۰ هزار شهید گمنام و نامدار استان و بیش از ۱۴۲ شهید دانشگاه تبریز هستند.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی با بیان اینکه مراحل صعود و رسیدن به قله های سعادت و پیشرفت مادی و معنوی، زمانی حاصل می شود که یک ملت از شاخصه هایی برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین شاخصه پیشرفت ملت ها در ابعاد مختلف مادی و معنوی، وجود رهبرانی خردمند، حکیم، شجاع و عادل است که با در دست گرفتن قدرت یک نظام متعالی برای افزایش سعادت و ثروت و عدالت، ملت ها را رهبری کنند.
وی با تأکید بر ضرورت تربیت مدیرانی کارآمد، لایق و با تدبیر گفت: تعلیم و تربیت و آموزش مدیرانی کارآمد، لایق، با شخصیت و مدبر که ساختار مدیریتی و برنامه ریزی و آمایش سرزمینی و عدالت اجتماعی را در یک کشور ساماندهی کنند شاخصه دوم پیشرفت است.
صفوی افزود: شاخصه سوم وجود جوانان مؤمن و شجاع، همراه با روحیه جهادی و خلاق است که پیشران حرکت یک ملت باشند و اگر تهدیداتی مثل جنگ، آن ملت و حکومت را تهدید کرد آن جوانان شجاع، مؤمن و خردمند بتوانند دشمن را شکست بدهند.
سرلشکر صفوی در تشریح شاخصه چهارم پیشرفت به وجود ظرفیت فرهنگی و روحیه مقاومت ملی پرداخت و ادامه داد: انسجام و وحدت ملی همه اقوام یک کشور برای استفاده از فرصت ها و مقابله با انواع تهدیدات از جمله جنگ های ترکیبی و شناختی، بزرگترین سرمایه یک کشور و یک ملت برای رسیدن به عزت و عظمت و منزلت بین المللی است.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بیان شاخصه پنجم عنوان کرد: همکاری و هم افزایی همه ملت و کارگزاران حکومت و نیروهای نظامی با یکدیگر برای پیشرفت همه جانبه ملت و دسترسی به اهداف و آرمان های بزرگ آن ملت و حکومت یک شاخص محسوب می شود.
سرلشکر صفوی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل گفتمان مقاومت خانواده های شهدا و ایثارگران پرداخت و گفت: کالبدشناسی و آناتومی قدرت و تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی و رخدادهای منجر به انقلاب اسلامی طی ۲۰۰ سال گذشته در ایران و حتی کشورهای غرب آسیا نشان دهنده سه گفتمان “سازش، گفتمان التقاطی و گفتمان مقاومت” است.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تشریح گفتمان سازش اضافه کرد: گفتمان سازش و کنار آمدن و تسلیم شدن در برابر ظالمین و قدرت های بزرگ جهانی و به طور خاص قدرت های غربی توسط برخی از روشنفکران دوره قاجار و پهلوی دنبال می شد که معتقد بودند ما از سر تا پا باید غربی شویم تا پیشرفت کنیم.
سرلشکر صفوی در بیان گفتمان التقاطی اظهار داشت: مفهوم این گفتمان آن است که برخی از سیاستمداران ایران و دیگر کشورهای منطقه میگفتند غربیها از صنعت، کشاورزی، علوم پزشکی، ثروت و فناوری بالاتری برخوردارند و ما در کشورهایمان بایستی صنایع مونتاژ و علوم و فنون مختلف را از آنها به عاریت بگیریم و با فرهنگ ملی خودمان ترکیب کنیم تا بتوانیم کشور و ملت را به پیشرفت برسانیم.
وی افزود: این گفتمان را برخی از روشنفکران ملی، مذهبی ایران در بین ملت ها و دانشگاهها ترویج می دادند.
سرلشکر صفوی گفتمان سوم را گفتمان مقاومت یا گفتمان انقلابی توصیف و اظهار کرد: به فضل الهی و توجهات ذوات مقدسه ۱۴ معصوم علیهم السلام، رهبران خردمند و حکیم در ایران معاصر با گفتمان مقاومت یا گفتمان انقلابی در صحنه های سیاسی و اجتماعی ایران بروز و ظهور کردند، همچون رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و تداوم ۳۴ ساله همان اندیشه و خط مشی نورانی توسط مقام معظم رهبری که مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
وی فرهنگ جهاد و مقاومت را فرهنگ آزادیخواهی و استقلال طلبی و عدالتخواهی دانست و تصریح کرد: این گفتمان مبتنی بر فرهنگ معنویت و عقلانیت و کارآمدی، مردمداری و مردمیاری و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان است.
صفوی تاکید کرد: این گفتمان عصر جدیدی را نه تنها برای ملت بزرگ ایران بلکه برای ملتهای زیر ستم در غرب آسیا مثل ملت مظلوم فلسطین پایهگذاری کرد.
سرلشکر صفوی با اشاره به تأثیرگذاری این گفتمان در مقاطع حساس پس از انقلاب به ویژه در عرصه دفاع مقدس و جبهه بینالملل مقاومت اسلامی گفت: آموزهها و تجارب دو رخداد بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دیگر ملتهای لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن و افغانستان منتقل شد.
وی با اشاره به شکل گیری گروههای مقاومت اسلامی در این کشورها افزود: جبهه مقاومت از شرق مدیترانه تا غرب آسیا تحت تأثیر انقلاب اسلامی و آموزه های شهدای ایران قدرت گرفت یعنی فلسفه شهادت و آرمان شهدای دفاع مقدس، جبهه مقاومت را تشکیل داد و محصول و کارکرد جبهه مقاومت شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: شکست رژیم صهیونیستی در جنگ های ۳۳ روزه و ۵۵ روزه و هم اکنون شکست در عملیات طوفانالاقصی محصول جبهه مقاومت است، پیروزی انصارالله یمن و بیرون کردن متجاوزین به سرزمین یمن نیز محصول جبهه مقاومت شد.
وی ادامه داد: مقاومت ملت و دولت های عراق و سوریه باعث شکست داعش، این مزدوران آمریکایی و صهیونیستی شد، مقاومت ملت افغانستان باعث شکست آمریکا در افغانستان و فرار ذلت بار آنها شد. باعث شکست آمریکا در طرح های سرنگونی دولت سوریه شد.
صفوی با اشاره به کاهش نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا تأکید کرد: آنچه باعث کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه شده، همین گروههای مقاومت مردمی در عراق و سوریه هستند و به فضل الهی سرنوشت فرار از افغانستان، سرنوشت آینده آمریکایی ها یعنی فرار از سوریه و عراق خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: گفتمان مقاومت در جهان اسلام کلید رمز وحدت مسلمین برای آزادی قدس شریف است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلید شکوفایی کشور در مدارس است، بر نقش مدارس و آموزش و پرورش را در حل مشکلات کشور، تاکید کرد.
دوره میثاق طلبگی با حضور طلاب جدیدالورود حوزه علمیه آذربایجان شرقی به صورت متمرکز در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز آغاز شد.
معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی از برگزاری آیین گرامیداشت روز خبرنگار در تبریز خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد هفت هزار و ۲۰۰ مدرسه در دولت سیزدهم ساخته شده و هشت هزار مدرسه نیز در دولت چهاردهم در حال ساخت است.