ضرورت نگاه ملی به نمایشگاه فناوری رینوتکس تبریز

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: نگاه به رینوتکس ( نمایشگاه نوآوری و فناوری تبریز ) باید ملی و با محوریت بخش خصوصی باشد و حضور دولت نیز با رویکرد حمایت و بالندگی این رویداد علمی و فناورانه است.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: نگاه به رینوتکس ( نمایشگاه نوآوری و فناوری تبریز ) باید ملی و با محوریت بخش خصوصی باشد و حضور دولت نیز با رویکرد حمایت و بالندگی این رویداد علمی و فناورانه است.

به گزارش روز پنجشنبه تبریزآنلاین، « عابدین خرّم » در جلسه هماهنگی نمایشگاه رینوتکس افزود: برگزاری این نمایشگاه، گنجینه قابل‌توجهی از تجربه زیستی تلاشگران استان در حوزه فناوری را فراهم کرده که باید قدر دانسته شود.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: درعین‌حال نقاط قوت و ضعف نمایشگاه باید آسیب‌شناسی شود تا بتوان این رویداد فناورانه و استارتاپی را باکیفیت بهتری برگزار کرد.

وی با تأکید بر لزوم تلاش دسته‌جمعی برای برگزاری بهتر نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز، مأموریت اصلی در برگزاری این رویداد فناورانه را زمینه‌سازی برای رشد و توسعه شرکت‌های فناور و استارتاپی بخش خصوصی دانست.

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: من به بخش خصوصی باور خاص دارم و معتقدم که پویایی اقتصاد به دست بخش خصوصی مقدور بوده و نمایشگاه رینوتکس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خرّم اضافه کرد: این اکوسیستم فناورانه در آینده جایگاه خاصی پیدا خواهد کرد و در صورت هم‌افزایی می‌تواند بعد بین‌المللی هم پیدا کند.

رینوتکس ۲۰۲۳ که یازدهمین دوره این نمایشگاه است امسال در ۱۲ زون (بخش)تخصصی – کاربردی و در بخش‌های ایده‌های (طرح های جدید و خلاق) فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی، فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، نیازمندی‌های فناورانه و خدمات تجاری‌سازی و مشاوره در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار خواهد شد.

در ۱۰ دوره قبلی این نمایشگاه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱، حدود ۱۴ هزار طرح نوآورانه در نمایشگاه شرکت کرده اند که از این تعداد حدود ۶۰۴ مورد به امضا قرار داد منتهی شده و در واقع طرح های منتخب، تجاری سازی شدند.

در طول برگزاری این نمایشگاه در ادوار قبلی، بیش از هشت هزار شغل از محل تجاری سازی ایده ها ایجاد شده و مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال قرارداد داخلی با راه اندازی یک هزار و ۷۰۰ مورد کسب و کار تحقق یافته است.

نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ از ۱۴ تا ۱۷ آذر در تبریز برگزار می شود.

به گزارش تبریزآنلاین، نخستین دوره نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی سال ۱۳۸۴ تحت عنوان نمایشگاه فناورهای پیشرفته ایران “Hi-tech” و با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد اما برگزاری دومین دوره آن پس از ۹ سال وقفه محقق شد و حدود ۶۰۰ طرح فناورانه در این نمایشگاه حضور یافتند.

سومین دوره نمایشگاه که همزمان با حضور شرکت کنندگانی از خارج از استان همراه بود با رویکرد توسعه و تجاری سازی و به صورت بخش به بخش در حوزه های مختلف فناوری و با حضور ۹۷۰ طرح فناورانه برگزار شد، چهارمین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۹۵ و با حضور بیش از ۱۵۰۰ طرح برگزار شد و برای نخستین بار ۲۴ طرح فناورانه از خارج از کشور در این نمایشگاه حضور یافت و در سال بعد از آن، برای تجاری سازی و بین المللی شدن با نام رینوتکس به کار خود ادامه داد.

رویکرد نمایشگاه رینوتکس در سال های بعدی تغییر یافت و با هدف تجاری سازی فناوری، معرفی نیازهای فناورانه کشور در شرایط تحریم به فناوران حاضر در نمایشگاه و بهره گیری از ظرفیت همکاری تنگاتنگ نهادهای مختلف دولتی و بخش خصوصی برگزار شد و حضور گسترده وزارت دفاع، وزارت علوم و استقبال گسترده مقام های ملی و استانی، این نمایشگاه را در ردیف نمایشگاه های مهم این حوزه قرار داد.